راهنمای سفر به ایروان ارمنستان + نکات ضروری

4.6
از 67 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راهنمای سفر به ایروان و هر چه لازم است برای سفر بدانید
09 فروردین 1402 09:00
23

ایروان یکی از نام‌آشنا‌ترین مقاصد خارجی برای ما ایرانیان است، شهری که به واسطه جاذبه‌های گردشگری‌ متنوع، مقرون به صرفه بودن، فاصله کم با ایران و دیگر ویژگی‌هایش، همواره برایمان یکی از گزینه‌های سفر به‌شمار می‌رود.

حال چه قصد سفر کاری به ایروان را دارید و چه می‌خواهید با تورهای ایروان تعطیلات‌تان را در این شهر سپری کنید، جای درستی آمده‌اید! زیرا در راهنمای سفر ایروان، همه چیز درباره ایروان آمده است؛ از روش‌های مختلف سفر به ایروان و تاریخچه‌اش گرفته تا بهترین رستوران‌ها و هتل‌هایی که بسته به شرایطتان می‌توانید در آن‌ها غذا میل کنید و اقامت داشته باشید. اما ایروان کجاست و در سفر به آنجا چه اطلاعاتی نیاز دارید؟ در این مطلب از بلاگ لست سکند راهنمای سفر به ایروان ارمنستان را به طور کامل با هم مرور می‌کنیم.

راهنمای سفر به ایروان

تاریخچه مختصری از ایروان ارمنستان

قبل از اینکه به اطلاعات کاربردی‌تر از راهنمای سفر ایروان بپردازیم بد نیست، مختصرا از تاریخچه ایروان اطلاعاتی داشته باشیم. شهری که نخستین شواهد تاریخی آن در سال 607 میلادی ثبت شده، امّا تاریخچه سکونت در آن به هزاره‌های سوم و ششم پیش از میلاد بازمی‌گردد. ایروان تاریخ بسیار پر فراز و نشیبی داشته و طی سا‌لیان دراز تحت حکومت‌های مختلف قرار گرفته است. جالب است بدانید رومیان باستان، پارت‌ها، اعراب، مغول‌ها، ترک‌ها، ایرانیان، گرجستانی‌ها و روس‌ها در گذشته این شهر را به عنوان بخشی از قلمرو خود تصاحب کرده بودند. در سال 1582 ایروان به دست ترک‌ها تصرف شد، در سال 1604 میلادی به دست ایرانیان و در سال 1827 روس‌ها مالک ایروان بودند. نهایتا در سال 1920 ایروان به عنوان پایتخت جمهوری (مستقل) ارمنستان تبدیل شد.

میدان ایروان
میدان جمهوری ایروان در سال 1971

آیا ارزش دارد به ایروان سفر کنیم؟

اگر به هر دلیلی تا کنون به ارمنستان و از جمله ایروان سفر نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده از ایروان، توریستی‌ترین شهر ارمنستان بازدید کنید، شاید اولین سوال شما این باشد که چه دلایلی برای سفر به ایروان ارمنستان وجود دارد که به عنوان مقصد به آن فکر کنید؟ در ادامه از چند دلیل مهم برای سفر به ایروان ارمنستان نام برده‌ایم:

  1. هزینه بسیار مناسب: ایروان یکی از ارزان‌ترین مقاصد خارجی برای ایرانی‌ها است که می‌توانند تجربه کنند. هزینه هتل، خورد و خوراک، تاکسی و... همگی مناسب و ارزان هستند.

  2. نزدیکی فرهنگی: ما ایرانی‌ها به واسه سالیان سال همسایگی، اشتراکات و مبادلات فرهنگی فراوانی با ارمنی‌ها داشته‌ایم.
  3. سیستم حمل و نقل عمومی عالی: کمی جلوتر، بیشتر از نحوه تردد و گشت و گذار در ایروان می‌گوییم، اما باید بدانید که مترو ایروان علاوه‌ بر اینکه اکثر مراکز توریستی در سطح شهر را پوشش می‌دهد، هزینه بسیار کمی هم دارد.

  4. ایروان بزرگ‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید: ایروان ارمنستان به معنای واقعی یک کلان شهر است. ایروان مملو از کافه و رستوران‌های مختلف، مراکز خرید لوکس و حراجی‌هایی است که در کنار خیابان‌ها دست فروشی می‌کنند.

  5. مهمان‌نوازی ارمنی‌ها: به واسطه مهاجرت ارمنی‌ها به ایران، احتمالا خیلی از شما با این اقلیت خون گرم و مهربان در ایران تعامل داشته‌اید. در ارمنستان هم وضعیت به همین ترتیب است و ارمنی‌ها بسیار مهمان‌نواز هستند و این امکان وجود دارد که در سفرتان برای صرف یک وعده نوشیدنی یا غذا به خانه آن‌ها دعوت شوید.

  6. ارمنستان بسیار امن است: همین قدر بدانید که احتمال دزدیده شدن وسایل شما در شهرهایی چون بارسلونا، آمستردام و رم بارها و بارها بیشتر از رخ دادن این اتفاق در ایروان است.

  7. فاصله کم تا ایران: این مورد صرفا برای ما ایرانیان و سایر کشورهای همسایه یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود، فاصله کم ایروان تا ایران سبب شده که هم روش‌های مختلفی برای سفر به ایروان در دسترس باشد و هم اینکه هزینه بلیط هواپیمای ایروان مقرون به صرفه باشد.

لیست قیمت تورهای ارمنستان

راهنمای سفر به ایروان
عکس ایروان ارمنستان

بهترین زمان سفر به ایروان ارمنستان

اقلیم ارمنستان تحت تاثیر زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرم و خشک است. ایروان نیز از این قاعده مستثنی نیست و زمستان‌های سرد و بارانی و تابستان‌های گرم و خشکی دارد. از این جهت بهترین زمان سفر به ایروان را می‌توان از ماه مارس تا می (اواسط اسفند تا اواسط خرداد) در نظر گرفت. جدا از وضعیت آب و هوا، به طور میانگین سالانه 1.5 میلیون گردشگر از ایروان بازدید می‌کنند و بابت شلوغ بودن اماکن توریستی نباید نگران باشید. اما طبعاً در زمستان، به غیر از ماه ژانویه (نیمه دی تا بهمن)، تعداد گردشگران خارجی ایروان به طرز قابل توجهی کم‌تر است.   

ایروان در زمستان
عکس ایروان در زمستان

چگونه به ایروان ارمنستان سفر کنیم؟

از آنجایی که ارمنستان یکی از کشورهای هم مرز با ایران است، سفر به این کشور هم از راه هوایی می‌تواند مناسب باشد و هم زمینی. معمولا تورهای هوایی ایروان از مبدأ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران به مقصد فرودگاه زوارتنوتس (فرودگاه ایروان) صورت می‌گیرد. مسافت تهران تا ایروان حدود 1.100 کیلومتر است که با پرواز بدون توقف حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد. از طرف دیگر، تورهای زمینی ایروان معمولا از تبریز آغاز به حرکت می‌کنند و از طریق مرز نوردوز راهی ارمنستان می‌شوند.

برای رسیدن به مرز نوردوز باید ابتدا خود را به سیاه‌رود برسانید و از این شهر راهی نوردوز شوید. برای رسیدن به سیاه‌رود می‌توانید از تبریز راهی جلفا شوید و هم مسیرتان را از سمت هادی شهر دنبال کنید. البته اگر قصد سفر با خودرو شخصی به ارمنستان را دارید، باید اطلاعات جامع‌تری از مسیرها و مدت زمانی که در راه هستید را بدانید. برای اطلاع از نحوه سفر با خودروی شخصی می‌توانید به مطلب جهانگردی با خودرو شخصی مراجعه کنید یا حتی از سفرنامه‌هایی که در مورد سفر با ماشین شخصی به ایروان ارمنستان نوشته‌اند، استفاده کنید

مرز ایران ارمنستان
مرز ایران و ارمنستان

 چگونه در ایروان رفت و آمد داشته باشیم؟

اگر واقع‌بینانه بخواهیم در نظر بگیریم، معمولا سفر گردشگران به ایروان 3 تا 7 روزه است. بنابراین زمان کافی برای بازدید از تمامی جاذبه‌های ایروان وجود ندارد. یکی از مواردی که به صورت مستقیم به گردشگران کمک می‌کند از جاذبه‌های بیشتری بازدید کنند، سیستم حمل و نقل شهری است. در ایروان سیستم حمل و نقل شهری مانند دبی توسعه یافته و مدرن نیست، اما بسیار کاربردی و خوش قیمت است.

بهترین روش‌ گشت و گذار در سطح شهر، استفاده از مترو، اتوبوس و ون (مارشروتکا) است. همچنین این نکته را بدانید که برای استفاده غالب وسایل حمل و نقل در ایروان، باید وجه نقد همراه داشته باشید. به‌طور کلی هربار استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای شما حدود 100 درام هزینه برمی‌دارد.

اتوبوس‌های ایروان
اتوبوس‌های ایروان

 در ایروان ارمنستان چه اقامتگاهی را انتخاب کنیم؟

 در ادامه راهنمای سفر ایروان ارمنستان به یک مسئله اساسی دیگر می‌رسیم، اقامت. این موضوع تا حد زیادی با توجه به نوع سفری که دارید می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر به صورت خانوادگی سفر می‌کنید و ترجیح شما حضور در محیطی آرام و طبیعی است، هتل‌ لاتار که یکی از هتل‌های لوکس ارمنستان است، یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. اگر تمایل‌تان حضور در مرکز شهر هست و می‌خواهید دسترسی خوبی به جاذبه های گردشگری ایروان ارمنستان داشته باشید، می‌توانید هتل ارمنیا ماریوت که درست در میدان جمهوری ایروان واقع شده است را انتخاب کنید.

در هر حالت، تمامی گردشگران باید به دنبال هتلی باشند که هم انتظاراتشان را برآورده کند و هم متناسب با بودجه مد نظرشان باشد. از این جهت توصیه می‌کنیم موقع بررسی تورها وارد صفحه هر هتل شوید تا ضمن مطالعه نقد و بررسی هتل‌های ایروان، از نظرهای کاربران لست سکند درباره هر هتل مطلع شوید. البته اگر انتخابتان هتل نباشد، در ایراوان هاستل هم پیدا می‌شود که هزینه‌هایشان کمتر است امّا فضای متفاوتی نسبت به هتل دارد.

هتل لاتار ایروان
هتل 5 ستاره لاتار ایروان

چطور از ایروان لذت ببریم؟

هر مسافری مهم‌ترین قصدش از سفر کردن لذت بردن از آن است. هرچند که لذت از سفر می‌تواند یک امر کاملا شخصی باشد؛ اما در این بخش از راهنمای سفر به ایروان ما به صورت مجزا به سراغ تفریحات می‌رویم تا ببینیم در ایروان به جز طبیعت زیبا و جاذبه‌های دیدنی چه چیزی به انتظار شما نشسته است. در قدم اول بهتر است انتظاراتمان را واقعی‌تر کنیم. ایروان با تمام زیبایی‌هایش، تفاوت‌های عمده‌ای با استانبول و دبی دارد. بنابراین جستجوی برای یک تم پارک عظیم یا تفریحات عجیب و غریب در آن چندان منطقی به نظر نمی آید! اما نگران نباشید در ایروان هم شهربازی وجود دارد، هم باغ وحش و صد البته چندین کلوپ تفریحی با تم‌هایی خاص مانند کلوپ شوروی! اما نقطه قوت آن پارک‌های زیبایش است. 

اگر از طرفداران قدم زدن در میان درختان هستید، ایروان برای شما رویایی است! پارک‌های بزرگ مناسب برای هر سلیقه‌ای در آن پیدا می‌شود از باغ عشاق گرفته تا باغ گیاه‌شناسی ایروان همگی مکان‌های مناسبی برای عکاسی و لذت‌بردن از طبیعت هستند. البته اگر به دنبال دیدن مراسم و گردهمایی‌های شهر هم هستید، میدان جمهوری و خیابان شمالی همیشه شلوغ و پر از اتفاقات جدید هستند.

bhqdefault.jpg
شهربازی ایروان

چه غذاهایی در ایروان امتحان کنیم؟

در بخش خوشمزه ماجرا، ایروان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. غذاهای ارمنی همواره به عنوان سبک غذایی خاص همراه با تکنیک‌های بومی شناخته شده هستند. از طرفی به دلیل نزدیکی فرهنگی بین ایران و ارمنستان غذاهای این کشور با ذائقه ایرانیان هم سازگار است و به مزاج گردشگران ایرانی خوش می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر درباره قیمت غذا در ارمنستان هم اطلاعات لازم را کسب کنید که برای وعده‌های غذایی‌تان بهتر برنامه‌ریزی کنید.

از جمله غذاهای مشهور ارمنی می‌توان به خورواتس (کباب ارمنی) اشاره کرد که از کباب کردن گوشت دنده (شبیه به شیشلیک) تهیه می‌شود. در خورواتس از ادویه مخصوصی استفاده می‌شود. در ادامه نیز شما را با 3 رستورانی در ایروان آشنا می‌کنیم که می‌توانید این غذاها را در آن‌ها امتحان کنید.

بهترین غذاهای ارمنستان

رستوران چایهونا

 این رستوران بزرگ و لوکس در خیابان سوم شمالی ایروان واقع شده است. رستوران چایهونا از دو بخش دخانیات آزاد و بخش بدون دخانیات تشکیل شده. دکوراسیون و تزئینات داخلی این رستوران، زیبایی خاصی به محیطش بخشیده‌ و به دلیل نمای شیشه‌ای که دارد چشم‌انداز خاصی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. این رستوران انواع غذاهای ارمنی را ارائه می‌کند. 

رستوران چایهونا ایروان
رستوران چایهونا در ایروان

کافه لوئیز چاردن

 کافه لوئیز چاردن در خیابان امیریان، یکی از خیابان‌های اطراف میدان جمهوری است. در این کافه می‌توانید از انواع کیک و قهوه لذت ببرید. همچنین در قسمت پایین کافه، نان تازه در دسترس مشتریان قرار گرفته است. در  کافه لوئیز چاردن انواع غذاها، اعم از غذاهای ارمنی و اروپای شرقی هم عرضه می‌شود.

راهنمای سفر ایروان
کافه لوئیز چاردن در ایروان

رستوران اور ویلیج

رستوران اور ویلیچ به عنوان رستورانی که غذاهای سنتی ارمنی می‌دهد در بین گردشگران شناخته شده است. از جمله ویژگی‌های بارز این رستوران می‌توان به سرعت عمل در پخت و آماده‌سازی غذا و همچنین برخورد بسیار مطلوب کارکنان اشاره کرد. همچنین سالن دخانیات این رستوران به صورت جداگانه ساخته شده است. 

تهیه ایروان کارت

بخش مهمی از راهنمای سفر به ایروان پیشنهادهایی است که می‌تواند از شما یک گردشگر حرفه‌ای بسازد. در این جا به سراغ ایروان‌ کارت می‌رویم، اگر شما برنامه‌ای برای دیدن موزه‌ها در ایروان ارمنستان دارید این کارت در سفر به ارمنستان کمک حال شماست. ایروان‌ کارت به شما امکان استفاده مجانی از برخی امکانات و بازدید از برخی دیگر از جاذبه‌ها را می‌دهد. (به گفته بعضی از گردشگران درصورت داشتن ایروان کارت دیدن بیش از 40 موزه و استفاده از بسیاری از وسایل حمل و نقل عمومی رایگان می‌شود).

ایروان کارت
ایروان کارت تسهیلگر سفر به ارمنستان

 فعالیت های جذاب در ارمنستان

 بهترین فعالیت شما در سفر به ارمنستان، می‌تواند بازدید از مکان‌های تاریخی و دیدنی ایروان باشد. اما بسیاری از گردشگران، فعالیت‌های دیگری از جمله بازدید از بازارهای محلی و همینطور سر زدن به کافه‌های ایروان را پیشنهاد داده‌اند، البته فراموش نکنید که جشنواره‌های این کشور هم در نوع خود منحصربه‌فرد است. شما می‌توانید سراغ جشنواره انار که اتفاقا نماد ارمنستان هم هست بروید یا اینکه در زمان برگزاری جشن‌های سال نو یا جشن آب ارمنستان به ایروان بروید تا از حال و هوای جذاب شهر لذت ببرید.

ایروان
برگزاری جشنواره در ایروان

هزینه یک روز گردش در ایروان 

یکی دیگر از مواردی که حتما باید در راهنمای سفر ایروان به آن اشاره کرد، هزینه یک روز گردش در این شهر برای مسافران است. شما در سفر به ارمنستان به غیر از بحث اقامت و هزینه‌های روزانه گردش، باید خورد و خوراک و حمل و نقل در شهر را هم در نظر بگیرید با احتساب دو وعده غذایی و بازدید از جاهای دیدنی، پیشنهاد ما به شما این است که به ازای هر روز در ایروان ارمنستان، حداقل 9000 درام کنار بگذارید.

بهترین جاذبه‌های ایروان

راهنمای سفر به ایروان ارمنستان بدون جاذبه‌های گردشگری‌اش تقریبا بی‌معناست. ایروان یک شهر تاریخی است که در آن می‌توانید هم سراغ جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بروید، هم در مراکز خرید مدرنش پاساژگردی کنید و در کنار آن از طبیعت زیبایش لذت ببرید. بنابراین فرقی نمی‌کند که در سفرتان به ایروان دنبال چه چیزهایی هستید، در ایروان تمامی آن‌ها را پیدا می‌کنید. در ادامه به 5 تا از جاهای دیدنی ایروان ارمنستان اشاره کرده‌ایم تا بهتر با ایروان آشنا شوید.

ویدئو شهر ایروان

1. موزه آثار خطی ماتناداران

اولین کاری که سایت معروف تریپ ادوایز به عنوان راهنمای سفر به ایروان برای بازدیدکنندگان شهر ایروان پیشنهاد می‌کند، بازدید از موزه نسخ خطی ماتناداران است. این موزه یک مرکز علمی پژوهشی هم محسوب می‌شود و محل نگهداری گنجینه‌ای غنی از نسخ و کتاب‌های قرون وسطی در زمینه‌های تاریخی، فلسفی، پزشکی، ادبیات و هنر به زبان‌های مختلف است.

موزه نسخ خطی ماتناداران
موزه نسخ خطی ماتناداران

موقعیت دقیق موزه نسخ خطی ماتناداران روی نقشه 

2. بازدید از میدان جمهوری

میدان جمهوری یکی دیگر از جاذبه‌های شهر ایروان در ارمنستان است. طراح این میدان شخصی به نام الکساندر تامانیان بوده و قدمت این میدان به سال 1926 بازمی‌گردد. همچنین این مکان قبلا با نام میدان لنین نامیده می‌شد و مجسمه لنین، رهبر شوروی سابق هم در آن قرار داشت، پس از استقلال ارمنستان این مجسمه به پایین کشیده شد و نام آن به جمهوری تغییر پیدا کرد.

میدان جمهوری ایروان
میدان جمهوری ایروان

موقعیت دقیق میدان جمهوری ارمنستان 

3. بازدید از دریاچه سوان 

سوان یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین دنیا از جهت ارتفاع نسبت به سطح دریا است. به همین دلیل، آوردنش نامش در این راهنمای سفر به ایروان خالی از لطف نیست. این دریاچه از رودخانه‌ها و چشمه‌های اطراف سرچشمه می‌گیرد. در شمال دریاچه سوان رشته کوه Geghama قرار گرفته که نام یکی از نوادگان قوم ارمنی است و حتی در گذشته دریاچه سوان هم به این نام خوانده می‌شد.

دریاچه سوان ارمنستان
دریاچه سوان ارمنستان

موقعیت دقیق دریاچه سوان ارمنستان  

4. بازدید از  کاسکاد 

جاذبه دیگری که در سفر به ایروان باید ببینید و همه ساله توریست‌های زیادی از آن دیدن می‌کنند، کاسکاد است. این جاذبه که به هزار پله هم شهرت دارد، در سال 1980 افتتاح شد و پله‌های بسیار زیادی در کنار طبیعت و معماری زیبایش دارد. انواع فواره‌ها، مجسمه‌ها و سایر بناهای زینتی از جمله چیزهایی هستند که می‌توانید در بازدید از این مکان ازشان عکس بگیرید.

راهنمای سفر به ایروان
کاسکاد ایروان

موقعیت دقیق کاسکاد ایروان در نقشه 

5. معبد گارنی

 معبد گارنی مهم‌ترین جاذبه گردشگری در اطراف ایروان ارمنستان محسوب می‌شود که حدودا در 30 کیلومتری جنوب شرقی این شهر واقع شده. معبد گارنی در سده سوم پیش از میلاد مسیح بنا شده و به دلیل جنگ‌های متمادی که در اطراف این مکان شکل می‌گرفت، در طول تاریخ بارها تخریب و بازسازی شده است. معبد گارنی  یادگار یونانی‌‎‌‎ها در ارمنستان بوده و تنها آثار باستانی غیر مسیحی ایروان است. 

معبد گارنی ایروان
معبد گارنی ایروان

 موقعیت دقیق معبد گارنی در نقشه

سخن آخر

در مطلب راهنمای سفر به ایروان ارمنستان شما را با هر آنچه که پیش از سفر به ایروان به عنوان شهری تاریخی و جذاب نیاز داشتید، آشنا کردیم. ایروان یکی از مقاصد محبوب ایرانیان است که به دلیل فاصله کم، عدم نیاز به درخواست ویزا و جاذبه‌های متعدد مورد توجه واقع شده. در آخر اگر نیاز به اطلاعات بیشتری پیش از سفر به ایروان نیاز دارید، می‌توانید نگاهی هم به سفرنامه‌های ایروان بیندازید و از تجربه دیگر مسافرانی که به این شهر سفر کرده‌اند، بهره ببرید.

 

تالیف: تیم نویسندگان لست سکند 

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.