افزایش جهانی نرخ هتل‌ها پس از شش سال رکود

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
افزایش جهانی نرخ هتل‌ها پس از شش سال رکود
20 مهر 1389 00:00
0

نرخ جهانی کرایه هتل‌ها برای نخستین بار از سال 2007 امسال افزایش یافت. کارشناسان جهانی صنعت توریسم این افزایش قیمت‌ها را ناشی از رشد بازار تقاضا و رونق دوباره اقتصاد جهانی می‌دانند.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ میترااسدنیا ـ درشرایطی که قیمت جهانی هتل‌ها در نخستین چهارماهه نخست 2010 ثبات داشت اما قیمت‌ها در مقایسه با شش سال قبل روند افزایشی خود را بدست آورده‌اند.

طبق بررسی‌های انجام شده از سوی (HPI™) هتل پرایز ایندکس و ارائه نمایه قیمت هتل‌ها، میانگین قیمت کرایه یک اتاق هتل در سطح جهانی به میزان دو درصد درمجموع در چهارماهه دوم سال 2010 درمقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته افرایش یافته است.

(HPI™) وابسته «Hotels.com» که سالانه بررسی‌های منظمی روی قیمت هتل‌ها در مقاصد بزرگ گردشگری در سرتاسر جهان انجام می‌دهد، در بررسی‌های خود عمدتا بر قیمت‌هایی که عملا ازسوی مشتریان به هتل‌ها پرداخت شده و نه قیمت‌های اعلام شده و تبلیغاتی، آن هم در نیمه نخست و به ویژه چهارماهه دوم هر سال تمرکز دارد.

طبق همین بررسی‌ها این نخستبن‌بار است که قیمت سالانه هتل‌ها نسب به هفت سال تنزل قیمت از پایان سال 2007 به بعد افزایش یافته است.

با این حال این گزارش تاکید دارد که قیمت‌ها همچنان طی سال 2009 به رغم افزایش اندک نسبت به میانگین قسمت هتل‌ها در سال 2004 همچنان اندک است.

رشد قیمت‌ها و رونق بازار تقاضا در کشورهای غربی این موضوع در کشورهای اروپا و امریکا نشان از آن دارد که شهرهایی که به عنوان مقصدهای بزرگ گردشگری غرب شهرت دارند نظیر ژنو، کاپری و نیویورک در صدر جدول گران‌ترین هتل‌ها جای گرفته اند ولی بررسی‌ها تاکید دارند که افزایش قیمت هتل‌ها دراین شهرها نیز برای نخستین‌بار پس از سه سال رکود اقتصاد جهانی رخ داده است.

طبق همین بررسی‌ها هرچند میانگین قیمت کرایه هتل طی شش سال گذشته در پایین‌ترین نرخ خود بوده است، اما اکنون افزایش قیمت‌ها روند رونق و بهبود اقتصادی را آغاز کرده است.

«ویکتور اونز» مدیر سایت هتلز دات کام می‌گوید: «ما شاهد رشد رزرو جا در هتل‌های سراسر جهان هستیم. به طور کلی قیمت‌ها در حدود 2 درصد در چهارماهه دوم سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2009 رشد کرده است. علاوه براین این میزان رشد از سال 2007 تا کنون بی‌سابقه است و همزمان با آغاز روند رشد مسافرت‌ها و فعالیت‌های تجاری در سطح جهان بوده است.»

جدول افزایش قیمت‌ها که اکنون هفت سال متوالی براساس نمونه قیمت‌ها در حدود 91.500 اقامتگاه توریستی در 15.750 منطقه جغرافیایی جهان ارائه شده نشان می‌دهد که در چهارماه دوم سال 2010 نرخ کرایه اتاق‌ها در کشورهای اروپایی 1 درصد در منطقه کاراییب و امریکای لاتین 3 درصد و در کشورهای امریکایی و آسیایی ثبات داشته است.

طبق همین گزارش در ژنو و کشور سویس به طور کلی میانگین کرایه هتل‌ها با بیش از 8 درصد رشد به 254 دلار رسیده است در حالی که در نیویورک که به عنوان گران‌ترین شهرهای امریکا شناخته شده نرخ کرایه هتل‌ها تا 14 درصد رشد نسبت به سال 2009 افزایش یافته است.

علاوه بر شهرهای یاد شده ده مقصد مهم اروپایی دیگر دوبرونیک، کرواسی، ونیز، ریو دو ژانیرو، پاریس، بالی ، لندن و مسکو در ردیف‌های دیگر شهرهایی هستند که این افزایش بها در کرایه هتل‌ها را نشان داده‌اند.

ازدیگر سو بررسی‌های اعلام شده حکایت از آن دارد که برخی از بیشترین افزایش‌ها در قیمت هتل‌ها درشهرهایی رخ داده که ارتباط تنگاتنگی با مراسم و برنامه‌های مهم و بزرگ دارند. این شهرها شامل کن در فرانسه است که محل برگزاری مراسم سالانه فستیوال فیلم‌های جهانی است و نیز در جزایر بالی اندونزی است.

به عنوان مثال نرخ کرایه هتل در بالی به میزان 57 درصد رشد داشته که به این ترتیب بالی بالاترین میزان رشد قیمت‌ها را درمیان تمام مقاصد گردشگری جهان داشته است.

دومین مقصد برتر گردشگری که بالاترین درصد رشد قیمت را داشته کیپ تاون محل برگزاری مسابقات فیفا 2010 بود که با 53 درصد جهش ناگهانی به میانگین شبی 180 دلار رسید.

اوانز درعین حال تاکید دارد که نوعی روند احیای تدریجی در تجارت سفر به ویژه توریسم داخلی در آمریکا مشاهده می‌شود که خود سبب روشن شدن موتور سفرهای خارجی و افزایش قیمت‌ها می‌شود اما این افزایش قیمت‌ها در تمام نقاط جهان فراگیر نیست.

به گفته وی در برخی مقاصد بین‌المللی جهان همانند ابوظبی و ویکاویک هنوز شاهد سقوط بسیار بزرگی در قیمت هتل‌ها طی نیمه نخست سال 2010 بوده‌ایم.

نرخ قیمت هتل‌ها در ابوظبی به طور میانگین 46 درصد و در ویکاویک واقع در کشور آیسلند پس از حادثه انتشار توده‌های آتشفشانی که سبب قطع سفرها میان این کشور با اروپای شمالی شده بود، به میزان 18 درصد تنزل کرده است.

قیمت هتل‌ها در ابوظبی درعین حال به دلیل افتتاح هتل‌های جدید و تنزل مسافران تجاری به دلیل بحران اقتصادی دو سال گذشته نیز به شدت کاهش یافته بود.

اوانز می گوید: «این شهر موثر و مهم تحت تاثیر بحران اقتصاد جهانی با کاهش تعداد مسافران تجاری روبرو شد. این وضعیت البته درسایر امارت نشین‌ها هم رخ داد و دبی به عنوان مثال شاهد 10 درصد تنزل قیمت‌ها بود.»

درمسکو نیز قیمت هتل‌ها به میزان 8 درصد و در بوداپست به میزان 7 ردصد و در کپنهاگ، آتن ، تایپه و دوبلین ایرلند نیز هریک به میزان 6 درصد تنزل رخ داده است.

رشد قیمت ها در آسیا و اقیانوسیه طبق همین گزارش کشورهای واقع در منطقه آسیا و اقیانوسیه با توجه به قطب های بزرگ گردشگری و برگزاری مراسم گوناگون جهانی و منطقه ای نظیر سنگاپور و هنگ کنگ نیز شاهد افزایش نرخ هتل ها و بازگشت به شرایط رقابتی براثر افزایش بازار تقاضا هستند. به طور کلی وضعیت قیمت ها در کشورهای شاخص توریستی آسیا به رغم رکود سالانه میانگین قیمت هتل ها در چهارماهه دوم سال 2010 به میزان 17 درصد رشد داشته است. این رقم نشان دهنده نوعی تباین با دیگر مناطق جهان است که میانگین قیمت هتل ها همچنان در سطح قیمت ها در سال 2004 نزدیک و درواقع به حالت رکود باقی مانده بود.

مسافران هندی به طور میانگین 6.817 روپیه طی مدت یاد شده از آغاز سال جاری هزینه هتل‌ها کرده‌اند. دهلی‌نو به عنوان نمونه از 141 دلار امریکا به 152 دلار امریکا در مقایسه با نیمه دوم سال گذشته با هشت درصد افزایش قیمت مواجه شده‌اند.

«جان اسوانستروم» مدیر کل موسسه هتل‌های آسیاو اقیانوسیه در باره این ارقام اعلام شده می گوید: «مشاهده نوعی ثبات در بازار جهانی هتل‌ها برای کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه به ویژه مایه دلگرمی و امیدواری است که نشان از نوعی بهبود در وضعیت اقتصاد جهانی دارد و حاکی از آن است که مشتریان دوباره به مسافرت می‌روند.

با توجه به این که (HPI™) برای هفتمین سال متوالی این بررسی ها را انجام می دهد، جدول ارقام ارائه شده از سوی این موسسه به عنوان مرجع معتبر بین المللی ممورد استفاده عموم رساه ها و تحلیل گران صنعت توریسم و متخصصان اقتصادی و دانشگاهی است.

+منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.