قبرس شمالی کجاست؟ راهنمای کامل سفر

4.3
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
راهنمای صفر تا صد سفر به قبرس شمالی
09 مرداد 1402 08:00
1

مطالعه راهنمای سفر به قبرس شمالی، می‌تواند گره‌های بسیاری را از سفر شما باز کند؛ چراکه حتی جهانگردان حرفه‌ای هم موقع برنامه‌ریزی، حواسشان از نکات ریزی که باید در سفر رعایت کنند، پرت می‌شود. در این مطلب، قرار است مرحله‌به‌مرحله سفر به قبرس شمالی را بررسی کنیم و شما را در جریان شرایط سفر به این جزیره دیدنی بگذاریم و در آخر، به چند موضوع مهم که اغلب از دید مسافران قبرس شمالی پنهان می‌ماند، اشاره کنیم.

قبرس شمالی را بهتر بشناسیم

بد نیست قبل از تصمیم جدی برای سفر به قبرس شمالی، کمی جزئی‌تر به این کشور نگاه کنید و اطلاعات مختلفی درباره شرایط سفر و فرهنگش به دست آورید، تا هیچ فرصتی را برای کسب تجربیات تازه در این کشور از دست ندهید. در راهنمای سفر به قبرس شمالی، قرار است بگوییم قبرس شمالی کجاست و فرق بین قبرس شمالی و جنوبی را شرح دهیم و دلایل اصلی گردشگران برای سفر به قبرس شمالی را بررسی کنیم.

قبرس شمالی کجاست؟

قبرس یکی از بزرگ‌ترین جزایر مدیترانه است که در شرق این دریا واقع شده است. این جزیره فاصله نسبتاً کمی با کشورهای یونان، ترکیه و سوریه دارد و به دو بخش قبرش شمالی و قبرس جنوبی تقسیم می‌شود که در ادامه درباره تفاوت‌های این دو کشور بیشتر صحبت می‌کنیم؛ اما نکته‌ مهمی که از موقعیت قبرس باید به خاطر داشته باشید این است که این کشور بین سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا واقع شده و همین موقعیت، تأثیر زیادی بر شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تاریخی قبرس داشته است.

location-of-cyprus-in-europe-map.jpg
موقعیت قبرس شمالی و کشورهای اطرافش

فرق بین قبرس شمالی و جنوبی چیست؟

قبرس یکپارچه نیست و به دو بخش یونانی‌نشین (قبرس جنوبی) و ترک‌نشین (قبرس شمالی) تقسیم می‌شود. این دو بخش از جزیره، از نظر جمعیت، فرهنگ، سیاست و مذهب و به طبع، شرایط اخذ ویزا، فرق‌های اساسی با هم دارند. ساده‌ترین راه برای بیان فرق قبرس شمالی و جنوبی تشبیه آن به دو کشور ترکیه و یونان است. قبرس شمالی به‌دلیل اینکه سال‌ها محلی برای پهلو گرفتن کشتی‌های ترک بوده، از نظر فرهنگی، زبانی و مذهب به کشور ترکیه نزدیک‌تر است و در آن روی سکه، مردم قبرس جنوبی به فرهنگ و سبک زندگی مردم یونان گرایش دارند؛ جالب است بدانید که حتی شکل پرچم این دو کشور هم شباهت زیادی به طراحی پرچم یونان و ترکیه دارد. در آخر، این نکته از قلم نیفتد که قبرس شمالی از نظر قدرت اقتصادی و درصد جمعیت ضعیف‌تر از قبرس جنوبی است و فقط ترکیه این جمهوری را به رسمیت شناخته است.

north-cyprus-map.jpg
قبرس شمالی و جنوبی

چرا از قبرس شمالی دیدن کنیم؟

در ابتدا، از طبیعت قبرس شمالی بگوییم. سواحل و سایر جاذبه‌های طبیعی قبرس به‌قدری دیدنی هستند که روزگاری این جزیره را به کلئوپاترا هدیه دادند. اگر همین حالا عبارت «تمیزترین سواحل اروپا» را جست‌وجو کنید، قطعاً نام تعدادی از بهترین سواحل قبرس شمالی را خواهید دید. این منطقه در مجموع حدود 77 ساحل پرچم آبی دارد که با توجه به وسعت نسبتاً کم این جزیره، رقم چشمگیری است. از دلایل دیگر جذابیت قبرس برای گردشگران، می‌توانیم به موضوعات زیر اشاره کنیم:

  • تاریخ غنی: تاریخ این منطقه، مرز 10 هزار سال را هم رد می‌کند. با اکتشافات باستان‌شناسان در منطقه باستانی خیروکیتای قبرس، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که حیات انسان‌ها در این جزیره به دوران ماقبل تاریخ بازمی‌گردد. گفتنی است که قبرس یک سری از قدیمی‌ترین عطرها و نوشیدنی‌های جهان را ثبت کرده است. در قبرس شمالی، ردپایی از تمدن‌های ایرانی، آشوری، رومی، مصری و بسیاری از ابرقدرت‌های دنیای باستان را خواهید دید.
  • فرهنگ غذایی: اگر به موقعیت جالب این جزیره توجه کنید، درمی‌یابید که این کشور بین سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا قرار دارد، به همین دلیل فرهنگ غذایی خاص و متنوعی به آن وارد شده است. یکی از پرطرفدارترین غذاهای سنتی که در سفر به قبرس شمالی حتماً باید طعم بی‌نظیرش را تجربه کنید، سوولاکیا است که یک کباب گوشتی است.
  • آب‌وهوا: فرقی نمی‌کند که در کدام ماه از سال سفر به قبرس شمالی را تجربه می‌کنید، درهرصورت، به احتمال قوی، این سرزمین با آفتاب از شما پذیرایی خواهد کرد. قبرس در مجموع سالانه 3 هزار ساعت آفتاب دارد و میانگین دمای آن هم 24 درجه است. این ویژگی‌ها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا جزیره قبرس شمالی به یک مقصد ایدئال برای تفریحات آبی تبدیل شود.
  • مراکز تفریحی: در سفر به قبرس شمالی، هر ساعتی که از هتل خارج شوید، انواع مختلفی از تفریحات را حاضر می‌بینید. اگر عاشق تفریحات آبی هستید باید اشاره کنیم که علاوه بر پارک‌های آبی، در هر ساحل از قبرس شمالی و جنوبی انواع مختلفی از تفریحات هیجان‌انگیز آبی را خواهید دید که بهترین ترکیب را با دریای مدیترانه رقم زده‌اند.
9dc35ac0-af3d-4cce-a7cf-02132213f43a.jpg
سواحل قبرس شمالی

بهترین زمان سفر به قبرس شمالی

بهترین زمان برای سفر به قبرس شمالی، ماه‌های اسفند، فروردین، اردیبهشت و اوایل خرداد است؛ اما بعضی از گردشگران بسته به سلیقه‌ای که دارند، ممکن است ماه‌های تابستان را هم بهترین زمان سفر بدانند. به‌طور کلی در فصل بهار، دمای آب قبرس شمالی به‌طرز باورنکردنی دل‌پذیر است و گرمای آن آزار‌دهنده نیست، ضمن اینکه در این فصل هنوز اثری از شلوغی تابستان نمی‌بینیم و به همین دلیل در هرجا که بخواهید، می‌توانید بساط آفتاب گرفتن را پهن کنید. جدا از این مزایا، قیمت‌ها هم در این ماه‌ها افزایش چندانی ندارند و تقریباً با فصول کم‌بازدید برابری می‌کنند. ناگفته نماند که اگر قرار است در بهار از قبرس شمالی دیدن کنید، از فستیوال گل‌ها غافل نشوید. این فستیوال در اوایل ماه می (تقریباً اواسط اردیبهشت‌ماه) برگزار می‌شود.

حال که بهترین زمان سفر به قبرس شمالی مشخص شد، ممکن است این سؤال به میان بیاید که اگر در سایر فصول به قبرس شمالی برویم، شاهد چه شرایطی هستیم؟ پیش‌تر اشاره کردیم که آب‌وهوای قبرس شمالی عموماً معتدل و مدیترانه‌ای است و آفتاب و ساحل، دو بخش جدایی‌ناپذیر از طبیعت این کشور هستند؛ بااین‌وجود عموماً زمان سفر به این منطقه را می‌توانیم به چند بخش تقسیم کنیم که جزئیات هریک از آن‌ها به شرح زیر است.

شلوغ‌ترین زمان سفر به قبرس شمالی

گرچه تابستان، پربازدیدترین فصل قبرس شمالی محسوب می‌شود اما همین جمعیت زیاد توریست‌ها در تابستان، باعث می‌شود که بسیاری از گردشگران از سفر در این زمان صرف‌نظر کنند. به‌علاوه، دمای آب‌و‌هوا در ماه‌های مرداد و شهریور ممکن است به طرز کاملاً طاقت‌فرسایی افزایش پیدا کند. با تمام این‌ها یک مزیت اساسی برای سفر به قبرس شمالی در تابستان هست و آن هم فعالیت حداکثری مراکز گردشگری در این فصل است. مثلاً برخلاف زمستان و پاییز که بعضی از مراکز تفریحات آبی قبرس شمالی تعطیل هستند، در تابستان همه اماکن با حداکثر توانشان مشغول هستند.

Limassol-weather-June-Limassol-Marina-restaurants-bars.jpg
قبرس شمالی در فصل شلوغی

ارزان‌ترین زمان سفر به قبرس شمالی

اوایل بهار و تمام ماه‌های فصل پاییز، جزو ارزان‌ترین اوقات سال برای سفر به قبرس شمالی هستند. در این ماه‌ها می‌توانید با حداقل هزینه‌ها از بهترین تفریحات توریستی بهره‌مند شوید؛ اما دلیل این افت قیمت چیست؟ به‌طور کلی وقتی پاییز فرا می‌رسد، کم‌کم به فصل کم‌بازدید قبرس شمالی نزدیک می‌شویم و به همین دلیل هتل‌ها و مراکز تفریحی حداکثر سعی‌شان بر این است که با کاهش قیمت‌ها بیشترین توریست‌ها را جذب کنند تا سود کمی که در فصل کم‌بازدید دارند، جبران شود. بنابراین اگر دنبال کاهش هزینه سفرتان هستید، پیشنهاد لست‌سکند به شما این است که سفر به قبرس شمالی را به فصل پاییز موکول کنید.

خلوت‌ترین زمان سفر به قبرس

زمستان، خلوت‌ترین زمان برای سفر به قبرس شمالی به‌حساب می‌آید؛ زیرا همان‌طور که اشاره کردیم، این فصل کم‌بازدیدترین ماه‌های سال در این جزیره است. در این فصل، تفریحات آبی به خواب زمستانی می‌روند و هوای معتدل و خنک، لذت چندانی برای شنا در ساحل ندارد. گفتنی است که هوای قبرس شمالی در زمستان آن‌قدرها هم سرد نمی‌شود، اما در این راهنمای سفر به قبرس شمالی پیشنهاد می‌کنیم یک کت بارانی یا لباس سبک و نسبتاً گرم به‌همراه داشته باشید تا درصورت نیاز از آن استفاده کنید. در آخر، این نکته را هم بگوییم که خلوتی زمستان، فرصت خوبی برای بازدید و عکاسی از جاذبه‌های تاریخی و شهری این کشور است.

troodos.jpg
زمستان قبرس شمالی

‌نحوه اخذ ویزای قبرس شمالی

از‌آنجایی‌که قبرس شمالی از سیاست ترکیه پیروی می‌کند، این سرزمین هم در لیست کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان دیده می‌شود. شایان ذکر است که گردشگران ایرانی باید هنگام ورود به این کشور، پاسپورت و بلیط برگشت خود را به مسئولین مربوط ارائه دهند. حداکثر مدت‌زمان اقامت توریست‌ها در خاک قبرس شمالی یک ماه است. هرچند عنوان این مطلب راهنمای سفر به قبرس شمالی است، اما درصورتی‌که درباره ویزای قبرس جنوبی کنجکاوید هم باید بدانید که گردشگران ایرانی برای سفر به قبرس جنوبی باید ویزای توریستی دریافت کنند که روند اخذ آن با روند اخذ ویزای شینگن نسبتاً شبیه است.

338414775_547657930832577_4515015996455300607_n.jpg
ویزای قبرس شمالی

نحوه اقامت در قبرس شمالی

همان‌طور که در مقدمه راهنمای سفر قبرس شمالی اشاره کردیم، صنعت گردشگری این کشور روزبه‌روز درحال پیشرفت است و به طبع، مراکز اقامتی مختلفی در آن ساخته می‌شود. به‌دنبال افزایش مراکز اقامتی در قبرس شمالی، تنوع خوبی هم در آن به وجود می‌آید. بنابراین با هر سلیقه که باشید و هر سطح اقتصادی که داشته باشید، بالأخره بهترین گزینه را برای اقامت در قبرس شمالی پیدا خواهید کرد. بنابراین در قبرس شمالی دغدغه پیدا کردن هتل‌های ارزان، معمولی و لوکس را نخواهید داشت. برخی از مهم‌ترین انواع اقامت در قبرس شمالی به شرح زیر است:

اقامت در بوتیک هتل‌های قبرس

بوتیک‌ هتل‌های قبرس شمالی بیشتر در مناطقی مثل کایرنیا، لاپتا و بلاپایس دیده می‌شوند. اگر بدانید بوتیک هتل چیست، قطعاً از این نکته باخبرید که این مراکز اقامتی خدماتشان ممتازتر از سایر هتل‌ها است و معمولاً محیط کوچک‌تری دارند و طراحی آن‌ها از یک سبک خاص پیروی می‌کند. بوتیک هتل‌های قبرس شمالی عموماً فضایی شبیه به اقامتگاه‌های سنتی دوران عثمانی دارند و به رنگ‌وبوی تاریخ آغشته شده‌اند. از امکانات این دسته از هتل‌ها می‌توانیم به استخر و رستوران با منوی غذای محلی اشاره کنیم.

savoy-ottoman-palace-1.jpg
یک بوتیک هتل که از سبک معماری عثمانی پیروی می‌کند

اقامت در اقامتگاه‌های محلی

بسیاری از مسافرخانه‌ها و اقامتگاه‌های محلی قبرس شمالی توسط خانواده‌ها اداره می‌شوند و گاه می‌توانیم آن‌ها را در لیست بوتیک هتل‌ها هم قرار دهیم. در بعضی از این مراکز اقامتی، میزبان با غذای محلی از شما پذیرایی می‌کند. یکی از مزایای اقامتگاه‌های محلی قبرس شمالی، طیف وسیع خدمات و قیمت آن‌ها است، به‌‎طوری که ممکن است بعضی از این اقامتگاه‌ها در دسته مراکز لوکس قرار بگیرند. بد نیست اشاره کنیم که در این مراکز ممکن است مراسم عروسی هم برگزار شود، پس اقامت در آن‌ها فرصت خوبی برای آشنایی با فرهنگ و سنت قبرس شمالی است.

در‌صورتی‌که بخواهید در خانه‌های روستایی قبرس شمالی اقامت داشته باشید، بد نیست نگاهی به منطقه کارپاز بیندازید. در سال‌های اخیر، پروژه‌هایی در این منطقه برقرار شده‌اند که نتیجه آن‌ها بازسازی خانه‌های قدیمی و تبدیلشان به هتل بوده است. کارپاز طبیعتی بکر دارد و پر است از سواحل دست‌نخورده و غذای طبیعی. نکته مثبت اقامت در این منطقه این است که اقامتگاه‌های کارپاز معمولاً قیمت ارزانی هم دارند.

getlstd-property-photo.jpg
یک اقامتگاه محلی در قبرس شمالی

اقامت در ویلاهای قبرس شمالی

هرچند اقامتگاه‌های سنتی بیش از هرچیز دیگری در قبرس شمالی خودنمایی می‌کنند و جذابیت بیشتری دارند؛ اما برای سلیقه‌هایی که چنین اماکنی را نمی‌پسندند و میلی هم به گذران وقت در هتل ندارند، اقامت در ویلاهای قبرس شمالی پیشنهاد می‌شود. این ویلاها معمولاً در سواحل ساخته می‌شوند و امکاناتی مثل استخر و نمای دل‌بازِ روبه دریا دارند. البته ناگفته نماند که عموماً رزرو این ویلاها هزینه سفر را افزایش می‌دهد.

ویلا.jpg
نمونه‌ای از ویلاهای در قبرس شمالی

نحوه سفر به قبرس شمالی

بهترین و راحت‌ترین نحوه سفر به قبرس شمالی، پرواز به این کشور است. در فصول پربازدید معمولاً پروازهای مستقیم مختلفی از ایران به مقصد قبرس شمالی برقرار است که در طول 3 ساعت شما را به فرودگاه ارجان در شمال این کشور می‌رساند. اما اگر بخواهید در فصول کم‌بازدید به قبرس سفر کنید، توجه داشته باشید که در این فصول باید ابتدا با پرواز غیرمستقیم به شهرهایی مثل استانبول بروید و در مرحله بعد، وارد خاک قبرس شمالی شوید.

به‌جز پرواز، می‌توانید خودتان را از مسیر زمینی هم به قبرس شمالی برسانید که البته نباید فراموش کنید که چنین سفری یک ماجراجویی به‌تمام‌معنا است و برای انجام آن باید از پیچ‌وخم‌های جهانگردی با خودرو شخصی آگاه باشید. برای انجام این سفر باید ابتدا خود را به سواحل جنوب غربی ترکیه، مثل سواحل آنتالیا برسانید و سپس از طریق دریا به سواحل شمال قبرس برسید.

819-CA-6808_klein.jpg
هواپیمای قبرس

نحوه رفت‌وآمد در قبرس شمالی

همان‌طور که راه‌های مختلفی برای رسیدن به قبرس شمالی داریم، برای گشت‌وگذار در این جزیره دیدنی هم روش‌های گوناگونی پیش رو خواهیم داشت. بیشتر کسانی که به‌صورت دسته‌جمعی یا با تور قبرس شمالی سفر می‌کنند، هماهنگی رفت‌وآمدشان را معمولاً به راهنمایان گردشگری می‌سپارند. اما در‌صورتی‌که برنامه گشت‌وگذارتان از تور جداست یا به‌تنهایی سفر به قبرس را تجربه می‌کنید، می‌توانید با روش‌های زیر در قبرس شمالی رفت‌وآمد کنید.

رفت‌وآمد در قبرس شمالی با اتوبوس

اتوبوس‌های قبرس شمالی، فاصله خیلی از شهرها و روستاهای بزرگ این منطقه از جزیره را طی می‌کنند؛ اما در این بین به بسیاری از جاهای دیدنی قبرس شمالی دسترسی ندارند. ضمن اینکه به‌جز اتوبوس و تاکسی، وسیله نقلیه عمومی دیگری در قبرس شمالی دیده نمی‌شود؛ چراکه اصلاً خط ریلی در این قسمت از جزیره وجود ندارد. با‌این‌حال، به‌دلیل ارزان بودن اتوبوس، گردشگرانی که هزینه سفر به قبرس شمالی برایشان مهم است از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند؛ زیرا برای خرید بلیط اتوبوس شهری در قبرس شمالی، حداکثر 2 تا 5 لیر می‌پردازید.

CPT.jpg
اتوبوس عمومی در قبرس شمالی

رفت‌وآمد در قبرس شمالی با تاکسی

پس از رسیدن به فرودگاه قبرس شمالی، اولین گزینه‌ای که برای رساندن خودتان به هتل پیش رو دارید، تاکسی است. اگر تعداد نفراتتان زیاد باشد، به‌جای تاکسی می‌توانید از دلموش هم استفاده کنید. از‌آنجایی‌که قیمت کرایه تاکسی در قبرس شمالی تا حد زیادی به راننده تاکسی و ساعت روز بستگی دارد، بهتر است قبل از شروع مسیر بابت قیمت کرایه با راننده به توافق برسید. شایان ذکر است که کرایه تاکسی در قبرس شمالی را می‌توانید هم با یورو و هم با لیر پرداخت کنید.

ercan-airport-taxis-1024x768.jpg
تاکسی‌های قبرس شمالی

سفر به قبرس شمالی با تور

آشنایی با جاذبه‌ها و گشت‌وگذار در سفر، کارهایی هستند که تقریباً هر گردشگری از عهده آن‌ها به خوبی بر می‌آید، اما در‌این‌بین، زحماتی مثل رزرو هتل و بلیط هواپیما، اموری هستند که ضمن وقت‌گیر بودن، گاه ما را نگران می‌کنند. خرید تور قبرس شمالی بهترین راه برای فارغ شدن از این زحمات و استفاده بیشتر از زمان برای خوش‌گذرانی در این جزیره دیدنی است. حال تنها کاری که می‌ماند، پیدا کردن و خرید یک تور خوب است؛ لست‌سکند فهرستی متنوع از تورهای قبرس شمالی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا با استفاده از آن، در حداقل زمان ممکن بتوانید بهترین گزینه را انتخاب و خریداری کنید.

چند نکته مهم درباره سفر به قبرس شمالی

وقتی نظرات مسافرانی را بررسی می‌کنیم که به قبرس شمالی سفر کرده‌اند یا قصد دارند در آینده نزدیک به این جمهوری بروند، می‌بینیم که 4 موضوع زیر عموماً در صحبت‌هایشان تکرار می‌شود. در نظر گرفتن نکاتی که در ادامه مطرح می‌کنیم، قرار است بسیاری از موانع سفرتان را کنار بزند و به شما کمک ‌کند کمتر درگیر اشتباهات متداول شوید.

مرز قبرس شمالی و جنوبی در نیکوزیا

اگر با تور قبرس سفر می‌کنید، در نقاط مختلفی از نیکوزیای شمالی، مرز قبرس جنوبی را ببینید. از‌آنجایی‌که بسیاری از گردشگران اروپایی برای ورود به قبرس جنوبی نیازی به ویزا ندارند، فقط با یک پاسپورت می‌توانند از مرز عبور کنند. اما از‌آنجایی‌که گردشگران ایرانی برای ورود به قبرس جنوبی باید ویزای توریستی به‌همراه داشته باشند، سعی نکنید از مرز رد شوید، چراکه این کار پیگرد قانونی دارد.

مرز.jpg
قسمتی از مرز شهری بین قبرس شمالی و جنوبی

امنیت قبرس شمالی

شاید با شنیدن اخبار و تاریخ اختلاف قبرس شمالی، با کشور همسایه‌اش این مقصد کمی ناامن به نظر بیاید، اما با‌وجود تنش‌های سیاسی و رفت‌وآمد نظامیان در قبرس شمالی، این جمهوری یکی از امن‌ترین نقاط برای سفرهای تفریحی به شمار می‌رود؛ زیرا تنش‌های سیاسی این کشور معمولاً به خشونت کشیده نمی‌شوند. ضمن اینکه آمار جرم و جنایت در قبرس شمالی نسبت به آمار جرایم در قبرس جنوبی به‌مقدار محسوسی کمتر است.

Turkey_police.jpg
پلیس قبرس شمالی

زبان کاربردی در قبرس شمالی

زبان رسمی شمال جزیره قبرس، ترکی استانبولی است و بسیاری از مردم این کشور به اندازه کافی با زبان انگلیسی آشنا هستند؛ خصوصاً اگر بخواهید با کارکنان رستوران‌ها، هتل‌ها و سایر مراکز گردشگری ارتباط برقرار کنید، مشکل چندانی بابت زبان نخواهید داشت. ضمن اینکه استفاده از زبان آلمانی هم در این کشور متداول است. نام خیابان‌ها و تابلوهای جمهوری قبرس شمالی به دو زبان ترکی، انگلیسی و بعضاً یونانی نوشته شده‌اند.

البته درباره نام خیابان‌ها، روستاها و شهرها در قبرس شمالی باید به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از نقاط قبرس، دو نام مختلف دارند که یکی از آن‌ها در زبان ترکی ریشه دارد و دیگری یونانی است. پس در زمان آدرس پرسیدن احتمال دارد مردم بومی از هر دو نام یک مکان استفاده کنند. مثلاً اگر از کسی بپرسید شهر توریستی و معروف کایرنیا «Kyrenia» در قبرس شمالی کجاست، ممکن است طرف مقابل شما موقع آدرس دادن از نام دوم این شهر (گیرنه «Girne») استفاده کند.

dsc_0661.jpg
دو نام مختلف برای شهر کایرنیا در تابلوهای قبرس شمالی

ارز رسمی در قبرس شمالی

یکی از تبعاتی که شرایط خاص سیاسی قبرس شمالی دارد، نظام غیر‌یکدست ارز در این جمهوری است. گرچه ارز رسمی قبرس شمالی لیر ترکیه است، اما دلار، پوند استیرلینگ و یورو هم به‌طور گسترده‌ای در مبادلات مردم این کشور نقش دارند. حتی ممکن است قیمت‌های بعضی از مراکز گردشگری در قبرس شمالی را به یورو ببینید؛ در چنین شرایطی کافی است از کارکنان مربوط بخواهید هزینه شما را با لیر حساب کنند. دلیل این اتفاق، رفت‌وآمد توریست‌های اروپایی و آمریکایی از قبرس جنوبی به قبرس شمالی است. حال سؤال اینجاست در سفر به قبرس شمالی چه ارزی به‌همراه داشته باشیم. از‌آنجایی‌که سیاست‌های قبرس در جهت استفاده از لیر به‌عنوان ارز رسمی این کشور است، در این راهنمای سفر قبرس شمالی، پیشنهاد می‌کنیم که از ارز ترکیه استفاده کنید.

خرید در قبرس شمالی

قبرس شمالی تحریم‌های اقتصادی مختلفی را متحمل است و به همین دلیل اگر با هدف خرید به قبرس شمالی سفر می‌کنید، باید توجه داشته باشید که بخش جنوبی این جزیره گزینه بهتری است. چراکه در قبرس شمالی عموماً برندهای ترکی مشاهده می‌شود. ساعت کاری فروشگاه‌های قبرس شمالی هم معمولاً از ساعت 9 صبح تا 6 بعدازظهر است و در طول تابستان ممکن است در‌این‌‌بین 2 ساعت بابت استراحت نیم‌روزی تعطیل باشند.

shopping-4.jpg
یک فروشگاه در قبرس شمالی

سخن آخر

در این مطلب، صفرتاصد سفر به قبرس شمالی را شرح دادیم و سعی‌ داشتیم که عناوین را به‌ترتیب خط زمانی سفرتان بچینیم. خوشبختانه با پیشرفت فناوری در جهان امروز، مسافران به آسانی هرچه تمام‌تر می‌توانند تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. آخرین پیشنهاد این راهنمای سفر به قبرس شمالی به شما این است که از نظرات و امتیازهایی که توریست‌ها به مراکز گردشگری و هتل‌های قبرس شمالی می‌دهند بی‌بهره نمانید و برای برنامه‌ریزی سفرتان تا حد ممکن از جزئی‌ترین اطلاعاتی که در صفحات مختلف منتشر می‌شود، استفاده کنید. در آخر، اگر تجربه سفر به قبرس شمالی را داشته‌اید، می‌توانید دانسته‌هایتان را از طریق قسمت نظرات، با سایر کاربران لست‌سکند به اشتراک بگذارید.

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.